Ga naar inhoud
Inspiratie

Start communicatiecampagne: “Nu kan ik online veel meer”

  • mei 08 2023
  • Nieuws
Nu kan ik online veel meer’, dat is de boodschap van Gildas, Marc, Caroline en Emine na een bezoek aan een digibank. Het is ook de boodschap van onze communicatiecampagne die op maandag 15 mei van start gaat. Met de campagne willen we de digibanken bekender maken en vooral drempels verlagen om een digibank binnen te stappen. Met echte verhalen, echte situaties en echte gebruikers willen we volwassen personen in Vlaanderen met een (risico op) digitale achterstand de weg naar de digibanken wijzen.

Digitale uitsluiting blijft een uitdaging

Technologie verandert onze samenleving in ijltempo. Maar niet iedereen surft vlot mee op de digitale golf. In 2021 kende 46% van de bevolking een situatie van digitale kwetsbaarheid: 7% gebruikt geen internet en 39% heeft beperkte digitale vaardigheden. Bijna 1 op de 5 huishoudens met een laag inkomen beschikt niet over een internetverbinding thuis. De toenemende digitalisering van onze maatschappij vertaalt zich niet in een toename van digitale vaardigheden bij de burgers. Vele kwetsbare doelgroepen zoals oudere personen, personen met lage inkomens of personen die laaggeletterd zijn, ondervinden problemen om op de digitale sneltrein te springen. Via digibanken ondersteunt de Vlaamse overheid lokale partnerschappen om het risico op digitale uitsluiting te verkleinen.

Wat is een digibank?

Digibanken zijn locaties in Vlaanderen waar mensen terecht kunnen voor digitale vragen. In een digibank kan je terecht voor verschillende online problemen. Je krijgt er hulp bij al je digitale vragen, je kan er terecht voor opleiding en workshops om online meer te kunnen en voor hulp bij online dienstverlening zoals een premie aanvragen. Bepaalde digibanken hebben ook een uitleendienst waar je digitale apparaten zoals laptops kunt uitlenen of laten herstellen. Een digibank is nooit veraf: er zijn er intussen 54, verspreid over 220 Vlaamse en Brusselse gemeentes. Op onze website digibanken.vlaanderen.be vind je alle locaties terug waar je terecht kunt met digitale vragen.

“Nu kan ik online een opleiding volgen”

Met onze communicatiecampagne “Nu kan ik online veel meer” zetten we de diensten van de digibanken in de kijker. De campagne loopt van 15 mei tot 17 september. Met de campagne vertellen we echte verhalen van echte digibank-gebruikers. Je kan bijvoorbeeld bij een digibank terecht voor hulp bij het maken van je cv, het volgen van een online opleiding, het kopen van een ticket voor het openbaar vervoer en het maken van een online afspraak bij de dokter.

Dag van de digibank op 3 juni

Tijdens de campagne vindt ook de Dag van de digibank plaats op zaterdag 3 juni. Op die dag openen de digibanken hun deuren extra wijd. Met de Dag van de digibank willen de doelgroep laten kennismaken met het aanbod en de werking van de digibanken.

Help jij mee?

Ken of ben jij iemand die digitaal niet zo vaardig is en die wat extra hulp of opleiding kan gebruiken? Kom dan gerust eens naar een digibank in je buurt. Bel gratis 1700 of kijk op digibanken.vlaanderen.be. Wil jij mee onze boodschap verspreiden? Aarzel niet om onze video’s mee te delen of affiches op te hangen. Al het communicatiemateriaal vind je op de webpagina ‘promomateriaal’.