Ga naar inhoud
Inspiratie

Truiers Digicenter: dibank in een buurthuis

  • jan. 09 2023
  • Nieuws
Kwetsbare Truienaren digitaal vaardiger maken zonder dat ze zich daarvoor hoeven te verplaatsen. Dat is het doel van het Truiers Digicenter. Initiatiefnemer is vzw Het Heft, die in haar arbeidscentrum elke dag ziet hoe groot de nood aan digitale hulp wel niet is. 

Covid Safe Ticket en jobbonus

Projectcoördinator Bea Pollenus van Het Heft: “We zijn met ons buurtrestaurant Den Teluur sinds 2020 al een digipunt voor de stad Sint-Truiden. We kregen heel wat vragen van de mensen die laptops wilden gebruiken. Dat waren allemaal 50-, 60- en 70-jarigen die in volle coronaperiode niet wisten hoe ze de CovidSafeBE-app moesten installeren of het Covid Safe Ticket afdrukken.”

“Ze gaven letterlijk hun smartphone, identiteitskaart en pincode en vroegen ons om alles te installeren. Zo zagen we met welke digitale problemen ze geconfronteerd worden. Toen we eind 2022 net gestart waren, vroegen ze ons om hen te helpen met de aanvraag van hun stookoliepremie en hun jobbonus.”

“Om de jobbonus te krijgen, moeten ze hun rekeningnummer in Mijn Burgerprofiel registreren. Ook dat lukt hen niet alleen. Dat toont dat ze digitaal niet mee zijn. Zelfs naar de VDAB gaan om hulp te vragen, is voor die mensen al een gigantisch grote stap.”

Groot netwerk rond kwetsbare mensen

“Het netwerk rond geestelijke gezondheidszorg in Sint-Truiden waar wij deel van uitmaken, is heel groot. Dankzij ons arbeidscentrum, onze trajectbegeleiding en onze buurtrestaurants bereiken we heel veel mensen in een kwetsbare positie. De VDAB bijvoorbeeld verwijst veel werklozen naar ons door voor begeleiding. En in al onze buurtrestaurants komen elke week 550 tot 700 mensen eten.”

Dankzij ons arbeidscentrum, onze trajectbegeleiding en onze buurtrestaurants bereiken we heel veel mensen in een kwetsbare positie.
Bea Pollenus

Tussen de doelgroep

“We staan elke dag letterlijk naast en tussen de mensen. Het is voor hen dan ook maar een kleine stap om ons te vragen om hun digitale problemen op te lossen. Andere digibanken moeten voortdurend manieren zoeken om die mensen te bereiken en te overtuigen om langs te komen. Met Het Heft zitten we ook in moderne gebouwen met heel wat ruimtes om inloopmomenten en opleidingen te organiseren. Dankzij die combinatie konden we het digicenter makkelijk in onze bestaande werking integreren.”

5 vaste digipunten

Bea Pollenus: “In 5 digipunten in Sint-Truiden organiseren we sinds november 2022 1 keer per week een inloopmoment waar ouderen, mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en medisch, cognitief, psychisch en sociaal kwetsbare mensen met al hun digitale vragen terechtkunnen. Voorlopig zijn het professionele opleiders van Educo en Ligo die de mensen helpen, maar het is de bedoeling om daar vrijwilligers voor in te schakelen.”

5 mobiele digipunten

“Sinds januari organiseren we laagdrempelige opleidingen zoals werken met itsme en Mijn Burgerprofiel of een e-mailadres aanmaken en gebruiken. Ook die opleidingen worden gegeven door de mensen van Educo en Ligo. Nu zijn we volop bezig met de opstart van 5 mobiele digipunten in de buurtrestaurants van 5 deelgemeenten van Sint-Truiden. Vrijwilligers zullen daar 1 keer per maand alle digitale vragen beantwoorden van de mensen die er komen eten.”

Nu zijn we volop bezig met de opstart van 5 mobiele digipunten.
Bea Pollenus

Uitleen-, herstel- en inruildienst

“Ook de uitleendienst is sinds januari 2023 actief. We zijn die opgestart met de tientallen oude pc’s die we van de lagere scholen in Sint-Truiden kregen. Kringloopwinkel Okazi zamelt ook regelmatig gebruikte hardware in bij bedrijven. We namen een eigen IT-medewerker in dienst om al die toestellen samen met enkele doelgroepmedewerkers van Het Heft na te kijken, te refurbishen en uit te lenen aan de mensen die het nodig hebben. De uitleendienst wordt op termijn naast afhaalpunt ook een herstel- en inruilpunt voor uitgeleende toestellen die het laten afweten.”

Vaste en mobiele helpdesk

Het digicenter heeft ook al een helpdesk waarop 1 medewerker bereikbaar is. “Die service willen we nog uitbreiden. We denken eraan om met de helpdesk naar mensen thuis te gaan die om welke reden dan ook niet tot in de digipunten kunnen komen. Ook de installatie van vaste uitleen-pc’s zal bij de service van de uitleendienst horen.”

Het digicenter heeft ook al een helpdesk waarop 1 medewerker bereikbaar is.
Bea Pollenus

Medewerking banken en winkels telecomoperatoren

“We willen het Truiers Digicenter nog meer bekendmaken om zo veel mogelijk Truienaren te bereiken. Daarvoor lanceren we een bekendmakingscampagne met flyers en affiches. Want we merken dat de mensen uit onze doelgroep praktische informatie nog altijd graag op papier krijgen.”

“De flyers zullen niet alleen bij de organisaties in ons netwerk liggen. Ook bij organisaties uit de geestelijke gezondheidszorg, de banken en de winkels van Proximus, Telenet en Orange. De banken en telecomoperatoren werken graag mee omdat ook zij veel klanten hebben die digitaal niet mee zijn. Ook op onze website en Facebook willen we het digicenter nog meer in de schijnwerpers zetten”, sluit Bea Pollenus af.